Recensie Mariska Fennema Handboek Zoekmachine Marketing

Mariska G.A. Fennema MBA Werkzaam als manager marketing & communicatie bij RTV Utrecht en behaalde haar Executive MBA bij BSn Nederland.
Verscheen op ManagementboekHoe werken zoekmachines? Welke zijn de grootste? Hoe zit het met de navigatie van uw website? Hoe optimaliseert u uw teksten op de site? Hoe kiest u de beste zoekwoorden zodat u de relevantie van uw site verhoogt in de zoekmachines? Hoe zit het met uw zoekvolume en met het zoekvolume van uw concurrenten? Wat levert een online advertentiecampagne u eigenlijk op? Dit is slechts een kleine greep uit de onderwerpen die in het ‘Handboek Zoekmachinemarketing’ van Keesjan Deelstra aan de orde komen.
De titel zegt het al: dit is een handboek. Maar wel één waarmee de lezer meteen aan de slag kan. Geen eindeloze theorie, maar vooral praktische handreikingen en handige tools. Bij het boek hoort de website www.searchmarketing.nl waar de lezer nog veel meer direct toepasbare, relevante tools kan vinden. Maar misschien schrikt het u af om hier zelf mee aan de slag te gaan, omdat u het idee heeft dat zoekmachinemarketing vooral iets is voor mensen die technisch onderlegd zijn op het gebied van websites of databases? Niets is minder waar.

Sommige onderdelen van dit boek gaan wellicht wat (te) diep voor mensen die zelf niet daadwerkelijk iets op de (bedrijfs)site kunnen veranderen.Toch is het handig om wel inzicht te krijgen in de wijze waarop zoekmachinemarketing en het ontwerp en de inrichting van een site hand in hand gaan. En er blijft genoeg over om uit te zoeken zonder dat men iets aan de site hoeft te wijzigen, maar wat wel een dieper inzicht verschaft in de mogelijke effectiviteit of populariteit van de site.

Zo bevat het handboek veel tools om allerlei aspecten van uw site of die van de concurrent te meten, bijvoorbeeld de zoekwoorden waarop bezoekers de site vinden. Een andere leuke tool vond ik de linkaudit: eenvoudig om te doen en zeer aansprekend om binnen het bedrijf te gebruiken om mensen te wijzen op het onderwerp en de drempelvrees direct te verminderen.

Het boek is helder van opzet en toegankelijk geschreven. Ieder hoofdstuk wordt ingeleid met een korte tekst, waarna de lezer meteen aan de slag kan. Her en der in het boek staan veel tips, voor- en nadelen, handige links en relevante tools. Het is een echt ‘Doe-handboek’!

Een klein minpuntje aan het boek vind ik het formaat van de screenshots die als voorbeeld dienen. In mijn ogen hadden die groter mogen zijn: de tekst in de screenshots is soms zo klein dat die erg moeilijk leesbaar is. De andere kant daarvan was wel dat het mij motiveerde om veel dingen zelf uit te proberen achter de PC. De aanvullende website is echter weer bijzonder handig, vooral vanwege de vele tools. Er kan veel informatie gegenereerd worden over een website zonder dat technische kennis direct vereist is.

Het lezen van het ‘Handboek Zoekmachinemarketing’ van Keesjan Deelstra geeft een goed beeld van de mogelijkheden van zoekmachinemarketing en, in het verlengde daarvan, het online adverteren bij zoekmachines. Ook het meten van resultaten komt aan bod. Het toepassen van (een aantal van) de aangereikte tools heeft mij inzicht en feitenmateriaal gegeven over diverse relevante aspecten van de website die weer als basis kunnen dienen voor verdere verbeteringen in de toekomst

Over Keesjan Deelstra

Autheur "Handboek zoekmachinemarketing". SEO Consultant, vader van 4!

Facebook / Google+ / LinkedIn / Twitter / InternetEffect / SEO Effect